Acasă > Flatulența și balonarea > Alimente care “produc gaze”

Alimente care “produc gaze”

Producția de gaze intestinale cu ocazia digestiei depine mai ales de ceea ce mâncăm. Anumite alimente favorizează producerea de flatulență sau balonare. Gazele sunt produse când partea din alimente care nu a fost absorbită de tubul digestiv ajunge în colon. Ceea ce rămâne este digerat de bacteriile din microbiomul intestinal și acest lucru produce în general gaze. Cu alte cuvinte, alimentele care lasă o mare parte pentru bacterii (în special glucide, fibre și proteine) favorizează producerea de gaze mai mult decât altele (vezi : „De unde provin gazele intestinale”). Anumite alimente sunt așadar mai mult „flatulogene”. Vorbim de asemenea de alimente „fermentescibile” pentru că acestea furnizează materia pentru fermentația bacteriană(1,2).

Care sunt alimentele care produc gaze?

Fructe-gaze-intestinaleFructe-gaze-intestinaleAnumite fructe conțin zaharuri după care sunt înnebunite bacteriile producătoare de gaze. De exemplu, fructoza perelor care nu este absorbită de intestinul subțire este fermentată și transformată în gaze (și alte componente) de către bacteriile conținute în tubul digestiv. Am grupat zaharurile care sunt în general puțin absorbite de sistemul nostru digestiv – și deci disponibile pentru bacterii – sub acronimul „FODMAP” (care înseamnă Oligo-, Di-, Mono-zaharide și polioli fermentabili).

Fasolea-gaze-intestinale.Anumite leguminoase, printre care regăsim mazărea și năutul, și bineînțeles celebra fasole albă, neagră sau roșie, sunt deosebit de propice flatulenței, în special din cauza conținutului lor bogat în fibre.

Legume-gaze-intestinaleAnumite legume, în special dacă sunt bogate în fibre alimentare sunt „cu risc”. Cele mai incriminate sunt cruciferele (varza, napul…). În general, fibrele (tărâțe de grâu, de ovăz, cereale) sunt digerate incomplet și furnizează „combustibil” pentru bacterii.

Anumite feculente pe bază de amidon pot fi flatulogene. Amidonul este un glucid complex, în general descompus în zahăr în cursul digestiei și absorbit de intestinul subțire. Dar există anumite forme rezistente ale amidonului, rezistente în sensul că ele nu sunt „digerate” de intestinul subțire și ajung intacte în colon, la fel ca fibrele alimentare. Un consum excesiv al acestor forme de amidon rezistente ar putea da naștere flatulenței. Găsim aceste forme de amidon rezistente în semințe și leguminoase, în cartofi cruzi, în banane verzi, în făina de porumb, dar și în feculente fierte apoi răcite (cartofi sau paste fierte pentru o salată, orez cu sushi etc.). De aceea, vă recomandăm să limitați consumul de pâine și să evitați o fierbere prea „al dente” al feculentelor (cartofi, paste, orez) în cazul flatulenței excesive(1,2).

Capacitate ridicată Capacitate intermediară Capacitate slabă
Fasolea albă
Varza de Bruxelles
Conopida
Napul
Ceapa
Țelina
Morcovul
Stafide
Prune
Banane
Caise
Germeni de grâu
Cartofi
Vinete
Citrice
Mere
Prăjituri
Pâine
Carnea
Carne de pasăre
Pește
Ouă
Salată
Roșii
Avocado
Sparanghel
Cireșe
Struguri
Orez
Porumb
Popcorn
Alune
Ciocolată

În plus pe lângă aceste alimente care favorizează direct producția de gaze în intestin, lipidele (grăsimi) pot încetini tranzitul și participă la acumularea de gaze(2).

Băuturile gazoase, precum și guma de mestecat și alimentele aerate precum sufleurile și meringue, favorizând ingestia de aer, cresc volumul de gaze conținut în tubul digestiv. Aceste gaze se găsesc în special la nivelul stomacului și sunt în general dizolvate sau evacuate prin esofag (a se înțelege „prin eructație”).

Ce alimente trebuie evitate când avem flatulență ?

Este dificil de spus pentru că toate aceste alimente „suspecte” nu produc gaze tuturor. Este adevărat : noi nu suntem cu toții egali în privința gazelor ! Astfel, persoanele care se plâng de flatulență excesivă pot testa unul câte unul diferite alimente, în cantități diferite, pentru a stabili care alimente trebuie să fie consumate cu moderație. Anumiți nutriționiști propun pacienților lor să elimine FODMAP din alimentație înainte de a le reintroduce progresiv. Înainte de a încheia, precizăm că o mare parte din aceste alimente sunt benefice pentru sănătate, în special fibrele alimentare. Asadar, nu trebuie să renunțăm la toate aceste fructe și legume doar pentru că apare flatulența!

(1) Bigard M-A, Peyrin-Biroulet L. Gaz digestifs. EMC 2016.
(2) Ducrotte P. Abdominal bloating: an up-to-date. Gastroenterol Clin Biol. 2009;33(10-11 Suppl):F94–100.

Citiți și Flatulența și balonarea

De unde provin gazele intestinale ?

Ingerate sau produse în tubul digestiv, gazele intestinale pot să se acumuleze și să devină jenante. Aflați împreună cu noi care este originea gazelor intestinale !

SmikactivGas<sup>®</sup>

SmikactivGas®

Grație compoziției sale unice, SmikactivGas® exercită o acțiune dublă – rapidă și durabilă – contra flatulenței și balonării.